Педагогічний колектив в 2022-2023 навчальному році працює над узагальненням досвіду реалізації методичної теми:

«Розвиток пізнавальної активності здобувачів освіти шляхом впровадження інноваційних методів та прийомів роботи, урізноманітнення форм проведення уроків та позаурочних заходів на засадах компетентнісного підходу у контексті положень Нової української школи».

Активні методи і форми методичної роботи з педагогічними кадрами

Методичний фестиваль - це багатопланова разова форма пропаганди досвіду.

Проблемний стіл - це активна форма методичної роботи, яка сприяє розвитку у вчителя потреби в самоосвіті. Вчитель заздалегідь готується до

обговорення проблеми за списком рекомендованої літератури. Групи можуть комплектуватися таким чином: «Проблема», «Досвід», «Пропозиції».

Методичні посиденьки - форма методичної роботи, яка допомагає створити сприятливий психологічний клімат. Обговорення проблеми

найчастіше відбувається за чашкою кави.

Проблемно - аналітичні бесіди. Для участі в бесідах запрошуються фахівці певного профілю, батьки з досвідом сімейного виховання, учні,

ветерани педагогічної праці, інші цікаві люди, які можуть принести корисну інформацію з теми бесіди. Ведучий задає тон бесіди, іноді проводиться

анкетування. Заздалегідь учасники повідомляються щодо теми бесіди, висуваються стрижневі питання до неї, готується список рекомендованої

літератури.

Ігрове моделювання ситуації (розв'язання методичних завдань) -одна із форм удосконалення фахової майстерності педагога.

Метою такої форми роботи може виступити ознайомлення з особливостями проведення занять за інтерактивними методами навчання,

методом проектів тощо.

Диспут - це зіткнення ідей, думок, точок зору. З латинської «диспут»- це розмірковувати, розбирати. Як форма роботи - це може бути уснанаукова суперечка, дебати після доповіді. Як правило, опоненти визначаються заздалегідь.

Дискусія - колективне обговорення якого - небудь складного питання. Заздалегідь готується література відповідно до теми, оформлюється

приміщення. До дискусії готуються всі учасники. Під час підготовки до цієї форми роботи можуть бути створені

мікротворчі групи, які висувають свою програму, позицію. Слід зазначити, що «дискусія» з англійської - це те, що підлягає

обговоренню, суперечливе. На відміну від диспуту, наприкінці формується єдине колективне рішення проблеми або рекомендації.

Ділова гра - як одна з найбільш складних і одночасно - ефективних форм навчання, дозволяє відтворити в навчальних умовах реальну

педагогічну діяльність, імітувати реальні чи умовні педагогічні ситуації іпроцеси, програвання яких дозволяє педагогам шляхом активної взаємодії приймати самостійні рішення, набувати конкретних професійних умінь, удосконалювати

ДОСВІД.

Ігрова імітація передбачає рольову поведінку учасників, яка регламентується деякими правилами, але в той же час, припускає

індивідуальні рухи, вільну імпровізацію. Правила, які визначають рольову поведінку учасників, відбивають реальні суспільні і міжособистісні стосунки в них має свій вираз соціальний досвід, володіння яким можливе лише в діяльності, навіть якщо вона лише тільки ігрова.

Гра передбачає відому двоплановість, тобто єдність умовності й реальності.


Мозкова атака ( штурм) - один із методичних прийомів, який сприяє розвиткові творчості. Цей прийом зручно використовувати під час

обговорення певної методики навчання або загальних підходів до організації навчально - виховного процесу.

Прес - конференція - форма проведення семінарського заняття. Дозволяє узагальнити знання педагогів із певної методики. Підготовка до

прес - конференції вимагає відповідної організації:

«Редколегія» заздалегідь готує зовнішнє оформлення, газети, журнали. Кожна група педагогів готується до прес - конференції в залежності

від визначеної ролі.

Психолого - педагогічний консиліум. Консиліум - це нарада, взаємнаконсультація експертів, спеціалістів у тій чи іншій галузі. Вперше методика педагогічного консиліуму була розроблена і апробована Ю. Бабанським якоснови для набору варіанту навчання учнів в аспекті теорії та методики

оптимізації процесу навчання. Отже, психолого - педагогічний консиліум представляє собою об'єднання професіоналів, які на підґрунті певних відібраних параметрів, періодично обговорюють і оцінюють, наприклад, рівень навчальних досягнень учнів, реальні навчальні можливості кожного школяра у зоні його потенціального розвитку. Це є прогнозування максимально можливих результатів, які може досягнути учень, на що буде спрямована освітня діяльність. Учасники консиліуму - вчителі, що працюють у конкретному класі, психолог, соціолог, класний керівник. Консиліум збирається один - два рази на рік. Метод роботи - обговорення та експертна оцінка.


Річні команди вчителів - це об'єднання, яке не виникає стихійно, а комплектується шляхом управління добором членів команди, визначення лідера, проведення спеціальної роботи з членами з психологічної інтеграції, узгодженості, координації діяльності між собою. Тобто створюються команда друзів-однодумців, які працюють з певним класом протягом всього навчання у школі або до певного ступеня, передав далі іншій команді вчителів. Педагоги в команді повністю взаємо замінюються, кожен може викладати кілька навчальних дисциплін, дії їх завжди узгоджені, вони мають єдині ціннісні орієнтації, принципи, а тому ефективність такої роботи значна, і, перш за все, у плані збереження комфортного, психологічного здоров'я учнів.

Педагогічна студія - може бути як різновид школи передового досвіду, окремого педагога або студія, яка сформована під певну тему, проблему, ідею. У педагогічних студіях учителя однієї або кількох шкіл навчаються у кращих педагогів, які у довільній формі з використанням різноманітних методів передають найважливіші напрацювання власного індивідуального досвіду. Проте студія не передбачає постійних монологів носія досвіду, в ній створюються умови для творчості всіх її учасників під наглядом і допомогою керівника студії. Якщо студія створена під певну проблему, ідею, тему, вона може не мати лідера, працювати під керівництвом ученого - спеціаліста з даної теми. Учасники такої студії ведуть спільний пошук оптимального вирішення актуальних для навчального закладу педагогічних проблем. Слід зазначити, що характер студій не передбачає прямого адміністративного втручання. Бажання керівників досягати значущих для закладу освіти результатів повинна супроводжуватися терпінням і тактовністю, оскільки спроба спрямувати роботу студій у певне русло, може привести до зниження мотивації її учасників, перетворення самої ідеї студії.

Взаємонавчання рівних. Ідея створення такої творчої мікрогрупи належить американським педагогам. Американці вважають, що історично нерівний статус серед педагогів суперечить неієрархічній структурі відносин, що склалася серед них. Вважається, що вчитель має той самий «ранг» в останній рік роботи з учнями, що і в перший. Результатом роботи такої мікрогрупи є взаємо навчання вчителів, а також новий продукт, а саме: методика, технологія, організаційний механізм, модернізована навчальна програма, розробка уроків, посібників, дидактичний матеріал та ін. Творча мікрогрупа може формуватися на основі взаємних симпатій, компенсаторних можливостей різних вчителів, захопленості однією ідеєю.

Авторська експертна рада - це професійне об'єднання педагогів керівників, науковців, методистів, яке створюється в структурі управлінні навчальним закладом. Авторська рада забезпечує рецензування навчальнихпрограм, факультативних курсів, навчальних посібників, методичних рекомендацій, статей, виступів та ін. Склад авторської ради затверджуєтьсянаказом директора, працює під керівництвом заступника директора з навчально-виховної роботи. Склад ради призначається на певний термін,збирається не рідше одного разу в три місяця, члени ради мають свої права, обоd'язки, функціонал.

Майстер-клас - це показ майстром педагогічної справи найбільш ефективно побудованих елементів уроку, серії уроків та інших видіпедагогічної діяльності з обов'язковим включенням учасників майстер -класу роботу.

Відкритий професійний клуб. Будує свою діяльність на принципах рівності, самодіяльності, самоуправління. Основна мета - згуртуванняколектив стимулювання та підтримка педагогічної творчості, покращення інформаційної забезпечення педагогів, обговорення власних досягнень або досягнень методичного об'єднання, організація повноцінного дозвілля.

Учасниками клубу  можуть бути всі члени педагогічного колективу, батьки, вчені, представиш громадськості, люди інших професій, що дуже важливо в сільській місцевості. Діяльність відкритого професійного клубу планується на короткий термін і на діагностико - рефлексійній основі.

Метод - демаршів. Демарш - особлива форма заняття, яка базується практичних діях, пов'язаних певним пізнавальним завданням і призначенихдля творчого самостійного виконання вчителями. Робота за цим методом передбачає співпрацю, проблемне навчання, впровадження дискусій. Основним завданням методу є перетворення навчання в постійний пошук. Змістом навчання є певні способи діяльності, які використовуються вчителями під час розв'язання педагогічних ситуацій та їх обговорення в групах або в колективі.

Оптимальною є групова робота, оскільки вона поєднує в собі індивідуальний пошук і обмін ідеями, контроль з боку адміністрації має непрямий  характер. Всіляко заохочується само і взаємоконтроль та самооцінка.


«Метод 635». Комплектуються 3 групи по 6 чоловік. З них дві групи генераторів протягом 5 хвилин групи висувають ідеї, обговорюють їхформують список найкращих. Наступні 5 хвилин групи генераторів обмінюються списками ідей, вивчають їх. Ще 5 хвилин групи готуються захисту своїх ідей та до дискусії. Весь цей час (15 хвилин) третя група аналітиків розробляє критерії та показники оцінювання ідей, виступів груп. Протягом 3 хвилин кожна група виступає з доведенням своїх пропозицій. Група суперників ставить провокаційні запитання, прагне піймати на нечітких визначеннях тощо. В цей час група аналітиків за розробленими критерій оцінює ідеї та виступи груп. Підводяться підсумки.

Метод аналізу конкретних ситуацій (метод кейсу). Особливістю даного методу є той факт, що управлінське рішення в ньому являє собою результат колективної праці. Слухачам пропонується ситуація, пов'язана з ДЄЯКИМЇ моментами функціонування конкретної соціальної педагогічної системи вказується частка вихідних параметрів системи. Задача слухачів -колективно прийняті рішення.


Характерними ознаками методу аналізу конкретних ситуацій можна  визначити:

«Коло ідей». Цей метод покликаний дати можливість учителя (представникам від груп) висловити свою точку зору, позицію, ідею, взяти участь у дискусії. Рекомендується використовувати його тоді, коли всі груп мають виконувати одне і те саме завдання. Необхідно вислухати кожної вчителя ( або доповідача групи) по колу з однією підготовленою позицією (ідеєю, пропозицією). Всі відповіді слід „збирати; в коло по черзі доти, до* вони не вичерпаються. Такий метод дозволяє кожній групі або окремій особі обмінятися результатами своєї роботи.



«Карусель». Метод ефективний для одночасного залучення всіх учасників до активної співпраці з різними партнерами ( групами). Цей метод передбачає:

Організація роботи:

1. розставити стільці, утворивши два кола;

2. учителі у внутрішньому колі сидять спиною до центру, а зовнішньому - обличчям. Таким чином, кожен сидить напроти іншого,  висловлює свої ідеї і вислуховує чужі (аргумент, приклад);

3. внутрішнє коло нерухоме, а зовнішнє рухається: за сигналом ведуче всі його учасники пересуваються на один стілець вправо і сідають перед новим партнером, з яким повторюють ту саму процедуру. Мета - пройти все коло, виконуючи поставлене завдання;

4. організовуючи роботу в групах, необхідно „пускати по колу" результати роботи кожної групи ( заповнений аркуш, створену таблицю, намальований сюжет тощо) для поповнення новими ідеями,  поглиблення змісту тощо.

3 (1).docx